Introducció
Aquestes activitats pretenen apropar i treballar conjuntament les matemàtiques i la llengua. Tot i ser vistos com pols oposats realment estan més lligades del que ens podem pensar, només cal tenir en compte que simplement són dos codis de llenguatge que es poden complementar, i es troben presents en quasi tot el que ens envolta.
Les activitats poden ser realitzades per alumnes de cicle mitjà i/o superior, i es poden treballar individualment o per parelles o grups, com es prefereixi. Un cop els alumnes entenguin la mecànica de cadascuna d’elles en podem modificar el nivell de dificultat i realitzar-ne de noves a partir dels exemples proposats.
Es tracta d’un seguit d’activitats que podem trobar diàriament a diaris, revistes o inclús en revistes especialitzades, les quals han servit de model per a preparar la sessió.
Les competències que treballarem amb aquestes activitats són:
- Competència comunicativa lingüística i audiovisual
- Competència matemàtica
Les més obvies al ser la base de la proposta.
- Competència d’aprendre a aprendre
- Competència artísitca i cultural
Els alumnes aprendran a veure quines són les seves pròpies habilitats i cercaran estratègies per resoldre les activitats. Podríem considerar els dos codis que es treballen (llengua i matemàtiques) com a fenòmens culturals i alhora ens podem basar en la creativitat per el disseny de noves propostes o exercicis.
Els objectius que es pretenen treballar amb la sessió són:
- Comprendre correctament el funcionament de les activitats així com adquirir i potenciar les estratègies per a solucionar-les.
- Consolidar un ús correcte del llenguatge matemàtic en les activitats on es treballa aquest.
- Operar correctament amb els nombres.
- Treballar els continguts d’una manera atractiva per als alumnes animant-los a fer noves activitats.
Així doncs podem considerar que el principal objectiu i la fomentació teòrica d’aquesta seqüència serà animar als alumnes a fer unes activitats que els poden enriquir i afavorir a consolidar els propis coneixements d’una manera divertida, tot passejant per el món de la llengua i les matemàtiques a través del joc, no cal oblidar que gràcies al joc podem fomentar uns aprenentatges i estimular i/o animar als alumnes a desenvolupar una iniciativa per fer aquest tipus d’activitats que a més de treballar uns continguts concrets també potencien aspectes com la concentració, la memòria o el càlcul mental.
Activitats proposades i Avaluació
1era Activitat: “MOTOKU”
Metodologia de l’activitat. – Aquesta activitat proposa crear un sudoku sense números. Primerament caldrà explicar el funcionament d’un sudoku (podem portar-ne algun de senzill a tall d’exemple). Un cop realitzada l’explicació passarem a realitzar el motoku (una variant en què substituirem els números per paraules). L’exemple exposat a l’activitat treballa amb una oració, tot i que també es podria fer amb paraules soltes.
Objectius de l’activitat i l’exemple en concret:
- Conèixer el funcionament d’un sudoku.
- Treballar la combinatòria. A l’exemple usem 81 combinacions diferents d’una mateixa oració i en el cas concret comprovem que cap d’elles ens mostra l’oració ordenada.
- Treballar la ordenació de mots que formen una frase i o nombres.
- Saber avaluar-se (corregir les solucions) tant individualment, com en parella o grups, segons s’hagi escollit de fer l’activitat.
2ona Activitat: “Autodefinit”
Metodologia de l’activitat. – Amb aquesta activitat els alumnes hauran de cercar la solució a partir d’unes definicions per a completar una graella.
Objectius de l’activitat:
- Aprendre com es completa un autodefinit.
- Treballar aspectes lingüístics com pot ser la comprensió de les definicions per tal de completar la graella.
- Fomentar el pensament lògic i la coordinació doncs les paraules s’escriuen en vertical i horitzontal.
- Saber avaluar-se (corregir les solucions) tant individualment, com en parella o grups, segons s’hagi escollit de fer l’activitat.
3era Activitat: Sopa de Lletres
Metodologia de l’activitat
Aquesta és una activitat que segurament resultarà molt familiar als alumnes doncs és present en moltes activitats que es realitzen a l’escola. Les paraules que hauran de cercar tindran relació amb les matemàtiques.
Objectius de l’activitat:
- Trobar els objectius o solucions demanades.
- Potenciar la visualització dels mots i la memòria fotogràfica.
- Saber avaluar-se (corregir les solucions) tant individualment, com en parella o grups, segons s’hagi escollit de fer l’activitat.
Avaluació:
Les activitats estan pensades perquè cada grup o cada alumne s’avaluï amb les pròpies correccions o solucions de les activitats.
El fet de fer-ho millor o pitjor no hauria d’influenciar per animar als alumnes a que en segueixin fent. A més com he mencionat abans és també interessant plantejar la creació de noves activitats agafant aquestes com a model i poder-les intercanviar entre alumnes o entre classes.
Activitat 1 : MOTOKU
Una activitat a realitzar pot ser la creació d’un sudoku on en comptes d’utilitzar números utilitzem paraules (mots).
Per a realitzar-lo només hem d’agafar un sudoku resolt i substituir els números per lletres o mots, això sí tenint en compte de no repetir cap lletra o mot per tal de no induir a l’error.
A continuació un exemple amb la frase:
Podem fer sudokus utilitzant mots en comptes de lletres.
Com es pot observar cada paraula té un número assignat.
1 Podem | 2 fer | 3 sudokus | 4 utilitzant | 5 mots | 6 en | 7 comptes | 8 de | 9 números |
fer | comptes | mots | sudokus | números | de | utilitzant | en | podem |
en | podem | de | utilitzant | mots | comptes | fer | sudokus | números |
números | utilitzant | sudokus | podem | en | fer | comptes | de | mots |
de | fer | podem | mots | comptes | sudokus | en | números | utilitzant |
comptes | mots | en | fer | utilitzant | números | sudokus | podem | de |
utilitzant | sudokus | números | de | podem | en | mots | comptes | fer |
sudokus | de | utilitzant | comptes | fer | podem | números | mots | en |
podem | números | fer | en | sudokus | mots | de | utilitzant | comptes |
mots | en | comptes | números | de | utilitzant | podem | fer | sudokus |
comptes | mots | sudokus | de | en | podem | |||
de | utilitzant | fer | números | |||||
números | en | fer | de | mots | ||||
de | fer | podem | mots | en | números | |||
comptes | mots | fer | utilitzant | números | sudokus | |||
sudokus | números | podem | en | mots | comptes | |||
utilitzant | podem | números | mots | en | ||||
podem | en | sudokus | de | comptes | ||||
en | números | de | fer |
Segons el nivell de dificultat que hi volem donar, eliminarem més o menys paraules.
Activitat 3 :Sopa de Lletres
M | A | G | R | F | H | D | T | D | H |
U | H | F | S | E | D | G | J | B | D |
L | X | V | B | E | V | C | V | R | I |
T | R | I | P | L | E | N | F | R | V |
I | B | F | Y | B | R | M | T | E | I |
P | R | F | O | B | H | W | S | S | |
L | E | W | S | D | M | K | I | T | O |
I | E | U | S | L | O | I | D | A | R |
C | M | I | Y | Y | N | R | E | J | X |
A | G | H | N | H | K | G | E | F | V |
C | A | T | E | T | S | E | D | D | G |
I | J | L | M | E | S | G | S | E | V |
O | E | T | R | Y | R | R | L | R | S |
multiplicació | suma |
divisor | resta |
menys doble | radi |
triple | nombre |
catets | mes |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada